Saturday, October 18, 2008

Mari Belajar (Cara Meletak Chatbox)

ok lah, kan semalam aku kata nak ajar cara buat Chatbox yang menarik & chumel macam chatbox aku kan!! sebenarnya kan ada 4 sebab aku guna chatbox ni!!! nak tau naper???
aku sebab :

1) senang nak balas apa yang korang bualkan ok!! kalau lah chatbox yang aku guna dulu, agak susah sikit ok!!korang dah lama abis orang nak borak... baru lah aku balas.... tapi guna chatbox ni, korang tanya, aku boleh jawab jer di bawah kotak yang sama korang nak borakkan itu ok!! mudah bukan???

2) kalau korang perasan, icon yang ada & boleh digunakan adalah sangat chumel.... senang ok, nak buat pape pakai icon smile tu sudah... chumel bukan???

3) dulu aku guna chatbox lain ok, tapi aku hanya bole balas apa yang korang bagi time dekat umah... sebab chatbox aku yang lama aku itu, telah diblock oleh opis aku, sebab sebagai badan kerajaan adalah dilarang membual ketika bekerja dengan orang luar!! so, bila aku guna chatbox ni!! alhamdulilah dekat opis aku pun bole balas ok, sebab halal kot!!!! aku bole balas borak korang bila-bila masa saja...


4) yang paling penting dengan gunakan chatbox ni aku bole kesan nombor IP korang, sebab apa?? dulu aku pakai yang lain!! korang bole kutuk atau cakap belakang aku kan!! sebab aku tak kenal korang sapa (walaupun aku dah tau sapa yang jahat tangan itu) so sekarang ni,apa yang tak puas hati, korang bole secara jujur bagi tau aku... then, korang tak bole lah tipu identiti ok!!! mudahkan kerja aku untuk menyiasat ok!!!!
so, dengan bayaran RM 10.00 sahaja setahun, aku bole chat dekat umah serta dekat opis sampai lebam ok!!! sebab tu lah aku soke guna chat box ini!!! harap malum ok... tapi memang betol pun apa yang aku cakap tu ok!!

so, kalau korang gunakan, korang akan diberi tempoh percubaan selama 30 hari (sebulan), dalam tempoh yang korang guna tu kan!! kalau korang tak selesa atau tak soke, korang tak payah lah bayar ok!! tapi misalnya korang soke macam mana aku soke, korang kena lah bayar RM 10.00 itu ok!! cara bayaran ada di dedahkan bila korang dah daftar nanti ok... ceeeewwaaahhhh!!! panjang jela aku terangkan ok.. tak per, jom mula kan pembelajaran hari ini ok...

CARA-CARA NAK LETAK CHATBOX YANG MENARIK, MUDAH & CHUMEL MACAM CHATBOX AKU



pertamanya
korang harus serta wajibul lah kan masuk http://www.msjbox.com/... kalau tak celah mana korang nak dapat code dia kan!!! so, terjah sana, then pilih bahasa yang korang nak gune ok!!! yang mudah korang faham!! sebab kaedahnya samo yo!!!!



keduanya,
bila korang dah pilih bahasa then klik kan, korang aku masuk terus homepage msjbox ok!!! so disebelah kanan bahagian atas nya ada perkataan yang macam aku kotak merahkan itu!!! so, just klik jer ok!!! senang kan....



ketiganya,
bila korang dah klik kan, satu arahan serta kotak akan keluar seperti ini, so korang just masukkan email address yang korang nak guna untuk menerima maklumat dari msjbox nanti, so after tu teruslah tekan register ok!!! soke aku nak bagitau korang haruslah baca isi kandungan dalam kotak kuning itu!! (ayat dia lebih kurang macam ni : if korang tak dapat mesg dari msjbox ni dekat inbox email korang!! korang kena siasat dekat spam ok!! takut dia masuk ikut celah situ pulak gitu!!!)




keempatnya,
tapi memang ye nye ok!! email yang aku dapat akan masuk spam, so dari spam korang akan dapat email macam ni, so justk klik jer lah kan buat syarat yang korang terima berita dari msjbox kan!!!



kelimanya,
lepas tu, korang buke email tu, then baca lah apa yang patut kan, so, nak masuk balik mesgbox itu, korang klik jer dekat ayat yang sangat panjang untuk ingat itu!! so, nanti akan kembali lah ke website itu dengan maklumat terkini korang!!!



keenamnya,
bila dah klik dekat ayat panjang itu, secara outomatik nyer, korang akan dapat page ini!!!so, korang haruslah isi kotak yang bertanda * itu ok!! then tekan register... semua maklumat itu akan kekal selagi korang mau!! then jalan yang terbaik, bacalah maklumat kotak kuning itu sekali ok!!!!




ketujuhnya,
bila korang dah klik register, korang akan nampak page gini ok... jangan penik sebab ni macam maklumat yang mana korang nye telah hampir berjaya!! just continue to login ok!!!



kelapannya,
after page tadi, barulah korang akan dapat page ni!! macam dah sucess lah!!! so, korang masukkan alamat email dengan pasword!! then baru log in!!!



kesembilanya,
lepas dah login kan, korang akan nampak page ini!!! so, korang isi kan lah maklumat semua tu bagai kan!!! maklumat yang korang dah isi pertama kali yang tanda * tu kan, akan masuk terus secara outomatik ok!! so, korang bole lah isi dengan dedikasinya!!! maklumat tambahan bole baca saja dekat gambar itu ok!! aku ingatkan, korang rajinlah baca then buke icon yang berkotak warna hijau itu ok!!! bila korang dah puas hat kan tekan save ok....



kesepuluhnya,
so, siap ave dekat atas tu kan... kiranya korang dah siap dafta lah!! so, langkah nak letak dekat blog plak, korang kena cari icon HTML CODE dekat dalam kotak yang warna hijau dekat atas tu kan, so korang akan dapat page ini!!! so, bole lah copy code yang mana satu korang nak ok!!! semua pun tak per ok!!!!



kesebelasnya,
langkah seterusnya adalah nak masuk kan code itu adalah sepeti biasa ok, korang masuk customize, then bole lah pilih add a gadget ok!!! lakukan seperti biasa jer ok..



kedua belasnya,
Then pilih lah HTML /javasript itu!! mudah bukan...klik jer ok!!!



ketiga belasnya,
nampak kotak seperti ini?? macam biasa korang kena lah nampak kotak ni bila dah pilih HTML kan...



keempat belasnya,
bila dah copy code yang korang soke tadi kan, korang paste lah kan dekat sini!!! so, dapat lah code dia kan!!! so, korang letak tajuk sekali ok, then save lah!!!! jangan tanya aku korang tak tau nak copy code macam mana ok!!aku dah ajar dulu kan, sila tengok balik... kaedah nye sama jo!!!!

 

akhirnya,
berjaya!!! namppak dah kan chatbox korang yang cantik, chumel, mudah & bergaya macam aku!!! senang sikit ok!!! so, mudah jer kan!! lepas ni boleh lah borak sampai lebam ok...

 

selamat mencuba korang!!